یکشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۸۵


powered by ODEO

روزی از سر اتفاق با صدای هیچ کس آشنا شدم ، او را پدر رپ فارسی می دانند و به واقع نیز او پدر رپ فارسی ایران است . شاید نتوانم فرق میان موسیقی رپ و انواع دیگر موسیقی را بیان کنم ، اما همین قدر می دانم که رپ درحقیقت گویای حال امروز جوامع مختلف است و اختلافات طبقاتی میان این جوامع را نشان می دهد و در حقیقت فریاد اعتراضی است به هر آن چه که آزادی را محدود می کند.
شاید پرداختن به نوعی از موسیقی که در کشور ما به رسمیت شناخته نمی شود و بصورت زیرزمینی فعالیت می کند ، از نظر برخی دوستان کار عجیبی و بی فایده ای باشد ، اما می دانم که موسیقی رپ چه زیر زمینی و چه روی زمینی به زودی فراگیر خواهد شد. از خصوصیات این نوع موسیقی همان زبان محاوره و عامه است که می تواند بسرعت برای مخاطبانش خوراک فکری ایجاد کند. رپ خوان های فارسی که تعداد کم هم نیست امروزه در همین تهران و حتی شهرستان های کوچک خودمان به حوادثی مثل ماجرای 18 تیر ، انتخابات سال پیش و... پرداخته اند که البته در همه ی آنها بازی های سیاسی نیز به سخره گرفته شده است.
در این میان نکته جالب آن است که درمیان رپ خوان های فارسی که بیشتر شان مرد هستند ، دخترانی هم هستند که هرچند تعدادشان کم اما می خواهند که از این تریبون حرف بزنند. و همین خودش نشان می دهد که بزودی شاید حتی رپ جایگزین موسیقی پاپ و راک در ایران شود.
این ها نوشتم چون من هم معتقدم که این نوع موسیقی تنها متعلق به سیاهان آمریکا نیست بلکه با آنها و اعتراض شان شکل گرفته و حالا جهانی شده است. پس نمی توانیم برایش حد و مرزی قایل شویم و بگوییم که چون این نوع موسیقی هیپ هاپ است و یا متعلق به سیاهان ، استفاده از آن ، و خواندن فارسی اش تقلید است. رپ خوان های فارسی و در صدرشان هیچ کس هم بدون شک به همین تفکر پا در این عرصه دشوار گذاشته اند . دشوار از آن جهت که هر آن ممکن است بازداشت و زندانی شوند ، چون با صدای خودشان اعتراض می کنند وصدای این اعتراض را به جامعه هم می رسانند.

هیچ نظری موجود نیست: